Efterårsudstilling i Galleri 46

4. november 2022 kl. 16

Sydjysk Kunstforening inviterer til fernisering

Galleri 46 | Fredensgade 46 | 6670 Holsted

Sydjysk Kunstforening åbner 4. november dørene til den traditionelle sene efterårsudstilling. Det bliver med to kompetente udstillere, maleren Gabriele Beismann og fotografen, filmmanden og forfatteren Jens Christian Top.

Sidstnævnte (født i Esbjerg) debuterede allerede i 1978 på Kunstnernes Efterårsudstilling i København og har siden 1990´erne slået sit navn fast med deltagelse i en lang stribe udstillinger. Desuden har Top skrevet flere bøger om kunstnere, og han har lavet en række eksperimental- og dokumentarfilm, bl.a. Under Himmel og Vand, som blev hædret på den årlige dokumentarfilmfestival i Odense. I forbindelse med udstillingen her i Galleri 46 viser Jens Christian Top en ny redigeret udgave af sin film Erik Hansen -Esbjergs Mørkemaler. Tidligere på året udkom hans glimrende bog om samme Erik Hansen, i dag næsten glemt, men for et par generationer siden en anerkendt og spændende maler i det vestjyske. En maler, som takket være Tops arbejde atter blev gravet frem i dagslyset med en omfattende retrospektiv udstilling i Janusbygningen (Tistrup) her i det tidlige forår. Jens Chr. Top vil efter filmforevisningen d. 15. november i samtale med Galleri 46s ejer fortælle videre om Erik Hansen og hans kunst. Indtil da må vi på udstillingen nøjes med at se hans evner udfolde sig som fotograf med en stribe fotos, som han kalder Diskrete observationer i en danmarkshistorie.

Jens Christian Top

(fotografi)

Maleren Gabriele Beismann er født i Flensburg og uddannet i Tyskland, men i dag bosiddende i Aabenraa. Hun har i mange år været en flittig udstiller både nord og syd for grænsen, og er et eksempel på en kunstner der har forstået at udnytte sit potentiale i og med at hun behersker to sprog og to kulturer. Hun er tilmed en seriøs kunstner, der ikke kommer nemt til sine billeder, da hun anvender en temmelig kompliceret teknik med anvendelse af linolie, marmormel, shellak, bivoks og af og til broderi. Langsomt bygges billedet op og i selve processen formes det endelige udtryk, som altid har et genkendeligt tema. Ofte arbejder Beismann med serier, og der kommer noget virkelig interessant frem i hendes malerier, som man kan blive ved med at vende tilbage til og opdage nye detaljer, nye facetter af et kendt univers. Hendes billede Landunter er et godt eksempel på hendes på en og samme tid spændende og smukke kunst.

Gabriele Beismann

(maleri)

Som altid med et glas vin og lidt mundgodt. Der er lagt op til en absolut seværdig udstilling. Og husk som sagt arrangementet med Jens Chr. Top d. 15. november.

Galleri 46
Fredensgade 46
6670 Holsted

Galleri 46, beliggende Fredensgade 46, 6670 Holsted, er oprettet på den tidligere Tirslund Skole i år 2000. Galleriet omfatter i alt et samlet udstillingsareal på ca. 170 kvadratmeter – inklusiv en forgang samt to rum på 1. sal. De to primære udstillingsrum i stueplan udgør tilsammen 100 kvadratmeter med gode lysforhold.